петак, 5. јул 2013.

Ženski likovi u epskim narodnim pesmama

Anđelija je bila žena Dmitra Jakšića iz pesme „Dioba Jakšića“.U pesmi je opevana kao uzorna i smerna žena koja ima sve osobine ljudskog savršenstva.
Anđelija je živela u vremenu u kome je glava kuće bio muškarac, a žena je slušala sve muževe zapovesti i nije mu se suprostavljala. U to doba dever je bio važna porodična institucija i snaja je po pravilu bila pažljiva prema njemu, a njihov odnos je trebalo da krase ljubav, vernost i uzajamno poštovanje. Kada su se Anđelijin muž Dmitar i njegov brat posvađali oko nasledstva, Anđelija se našla u vrlo teškoj situaciji. Muž joj je odlazeći u lov, zaslepljen gnevom i mržnjom naredio da otruje njegovog brata ili da napusti dvor do njegovog povratka. Zatečena muževom grubošću, oštrom pretnjom i surovom naredbom, Anđelija se mnogo uplašila. Morala je da donese tešku odluku, da izabere da li će poslušati svoga muža i ostati na dvoru ili će napustiti dvor pre njegovog povratka. Nasuprot svog sebičnog i uskogrudog muža ona je bila dobra i plemenita žena. Volela je i poštovala svog devera i niti je mogla niti je želela da mu naudi. S druge strane nije želela ni da napusti dvor i svog muža, jer je bila religiozna i patrijahalno vaspitana žena. Odlučila da učini sve kako bi zavađenu braću pomirila. Njena pamet i snalažljivost su joj pomogli da pronađe rešenje koje će prekinuti porodični sukob. Znala je da je i njen muž i njen dever poštuju i vole, pa je odlučila da od njih zatraži da joj poklone ono oko čega se oni svađaju. Umesto da otruje svog devera ona mu poklanja zlatnu molitvenu čašu, najdragoceniju stvar koju ima i klečeći ga moli ga da on njoj pokloni konja i sokola, a on joj molbu ispunjava. Molitvena čaša od suvog zlata je simbol ljubavi, sloge i porodičnog blagostanja, podstrek na praštanje i toleranciju i nije čudo što je baš nju mudra Anđelija za poklon izabrala

Anđelija je bila mudra, snalažljiva, osećajna i plemenita žena puna ljubavi i razumevanja, odana mužu i spremna da se žrtvuje za svoju porodicu. Svojom mudrošću uspela je da pomiri muža i devera, a svojom dobrotom i plemenitošću im je pokazala svu veličinu ljudskog srca i svu lepotu nesebičnosti i uzajamnog poštovanja. Anđelijino ime u potpunosti odgovara njenoj dobroti i anđeoskom ponašanju, čiji je rezultat pobeda čoveštva nad nečovešvom.


Aleksandra Stanojevic

14 коментара:

  1. Ej,treba mi sastav. Tačnije 2. U jednom bi tematika bila drugarica koja živi daleko,a koja je na neki čudan način opet tako blizu. Za drugi bi mi trebao neko malo više romantičan. Naime treba mi sastav u kome bi tema bila : jedan dečko zna da ti se sviđa,ali je to želeo da zaboravi. On ti ostaje prijatelj koji je i pre toga bio. Prolazi vreme,vaše prijateljstvo jača,ali jača i osećaj zaljubljenosti prema njemu. Kao i strah da mu sve priznate. Ukratko,treba mi priznanje drugu da mi se i dalje sviđa. Molim vas napišite mi što pre.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ne mogu preko telefona koristiti Url nađite me na fb. Jelena Pavic - ime hitno mi je za sastave baš

      Избриши
    2. Анониман8. март 2023. 12:38

      Meni to više liči na neki lep roman koji bi vrlo rado pročitala.

      Избриши
    3. Treba mi ceo sastav molim teeee

      Избриши
  2. Treba mi sastav za lik jele iz pesme ropstvo Janković Stojana

    ОдговориИзбриши
  3. Da li moze sastav na temu porodična ljubav

    ОдговориИзбриши
  4. Анониман15. јун 2022. 01:37

    Dobio sam kečinu jer nisu mutavi i znaju za sve

    ОдговориИзбриши
  5. Анониман8. март 2023. 12:39

    Pa trebalo je da promeniš malo sastav

    ОдговориИзбриши
  6. Анониман8. март 2023. 12:41

    Sastav je vrlo lep.Da li možda možeš da mi napišeš sastav u vezi sa porodicom?

    ОдговориИзбриши
  7. Анониман9. март 2023. 15:13

    kraj razrade je veoma los

    ОдговориИзбриши